06 January 2012

Lagu Kanak-kanak

Pejam celik, pejam celik umur damia dah nak masuk 2 tahun. Another 10 days. Huhuhu seronok sangat tengok dia membesar. Sekarang ni macam-macam kerenah dia nak kena layan. Yang paling tak boleh bla hari-hari nak kena nyanyi untuk dia. Semalam lagi pening aku, ada ke dia suh aku menari. Mak ai Damia agak2 lah kat halaman umah awak suruh mama menari. Pengsan orang tengok kang. Kuikuikuikui.............

Okla aku nak cuba ingat balik lagu apa erk yang dah aku ajar and selalu dia suruh aku nyanyikan;


Tepuk amai-amai
Tepuk amai-amai belalang kupu2
tepuk damia pandai malam ma upah susu
susu lemak manis, santan kelapa muda
Damia jangan menangis mama pergi kerja

Labah-labah
Satu labah-labah cuba panjat perigi
bila hujan turun, labah cepat lari
terbit mata hari, air tiada lagi
labah boleh panjat sekali lagi

Kambing Jantan (Lagu febret dia.. kuikuikui ;) )
Seekor kambing jantan
sedang meragut rumput 
tanduk bengkok ke depan 
di dagunya berjanggut
sang kambing takut hujan
bila sang hujan datang kambing pun cabut lari

Gajah
Ada seekor gajah di hutan sunyi
mencari kawan-kawan sambil menari
Lenggang lenggok ke kanan
Lenggang lenggok ke kiri
bushhhhhhhhh bushhhhhhhhhh bushhhhhh

Gosok Gigi
Bintang bulan di langit tinggi
Pokok banyak di atas gunung
bangun pagi gosok lah gigi
jangan suka duduk termenung


Okla setakat ni itu je aku ingat. lain kali aku sambung lagi. Daaaaaaaaaaaa

05 January 2012

Dendam... patut ke?

Selama aku hidup ni, aku mmg susah nak jumpa orang yang tidak berdendam. Berdendam ni tak bawa sebarang kebaikan pun. malah membawa kepada lebih banyak keburukan.Baiklah. aku akan cuba terangkan maksud dendam ikut pemahaman aku la. dendam adalah, satu perasaan. perasaan tak puas hati dekat seseorang setelah orang tersebut melakukan sesuatu yang horrible kepada diri kita. satu perasaan yang boleh juga dikatakan benci. 

cuba kita lihat kepada penyampai agama islam kita, Nabi Muhammad S.A.W. pernahkah beliau berdendam? walau sejahat mana pun abu jahal, orang quraisy mekah, dia tidak pun berdendam dengan diorang? malah mengampunkan dan menunjukkan kepada diorang jalan yang benar lagi. aku sangat respek dekat Nabi Muhammad. macam mana dia boleh ada hati yang sebegitu baik? Nabi Muhammad adalah contoh yang baik kepada kita. so, untuk tahun baru 2012 ni aku akan cuba berubah kearah yang lebih baik, berfikiran positif dan matang. sangat susah but i had and will try my best.


So aku kalau boleh nak berlapang dada dan tak nak menyakitkan hati orang lain lagi dan cuba untuk memaafkan. Tak taulah aku mampu ke tak. Sedangkan ada orang yg solat 5 waktu tak tinggal penuh dgn tawaddok, baca Al-Quran setiap hari. Boleh dikatakan bab agama ni terer la tapi  pendendam. Nauzubillah takutnya aku. Tapi sebagai manusia kita memang ada perasaan marah, sedih, suka, gembira. So harap sanga lepas ni aku mampu mengawal segalanya dengan baik..

Kepada sesiapa yang pernah terasa dengan aku, berkecil hati,  datanglah padaku dan nyatakan apa silapku supaya aku dapat memohon maaf padamu. Cewahhhh.... ;) Yerla kan  sebagai manusia biasa, selalu  kita rasa diri kita betul, orang lain semuanya salah... Kadang pulak kita terasa dengan perbuatan orang pada kita tanpa kita sedari perbuatan orang yang kita terasa tu pun kita ada buat pada orang lain.. so baikla kita muhasabah diri agar kita lebih berjaya dunia akhirat. Tanpa sekatan di Padang Masyar kelak... Yerla mana tau urusan kita dengan Allah swt settle tapi urusan kite sesama manusia pulak yang tak settle...

Peace yorrr ;)

04 January 2012

Tentang Dhia

Alahai aku rindu nak tgk cite ni.. Tabahnya Dhia mengharungi hidup dia. Boleh ke aku nak jadi insan setabah dia. Ye lah dalam berumah tangga ni tentu ada pasang surutnya. Takut jugak kalau kena duga sampai macam tu. Tambah2 kalau dapat mak mertua macam Ku Salmi ;(. Alhamdulillah la mak mertua aku ok je setakat ni. Ada sikit lebih kurang tu biasalah kan.


Cuma kadang2 sebagai manusia kita ni tak reti nak bersyukur. Dapat menantu baik, mak mertua pulak bermasalah, dapat mak mertua baik, menantu plak perangai tak siap.. Tapi bagi aku itu la sifat manusia ada macam2 ragam. kalau sama je semua perangai takde la pulak syurga neraka. betul tak?


Berbalik pada cerita Tentang Dhia nih, ramai yang tak setuju ending dia gitu, means takde pembalasan pada Ku Salmi. Rata2 nak tgk sesuatu yang buruk berlaku kat dia. Tapi kan kalau difikir secara mendalam, Kematian Zikir tu adalah pembalasan atau dugaan yang hebat bagi dia. Yer laa anak yang amat dia sayang pergi dan takkan kembali lagi...


Cinta sejati antara Dhia ngn Zikir buat aku terfikir ada ke lagi di zaman ini. Hmmm harap kebahagiaan aku dengan Encik Papa akan berkekalan hingga hujung nyawa, dunia akhirat. Encik Papa pun layan cite nih even dia bukan minat cite2 melayu gini. Tapi disebabkan aku n mak mertua memang layan cite ni terpaksa la dia ngadap. sekali ngn bapak mertua aku terjebak. Padahal abah tu tengok berita jek cite lain dia tak layan. Tp lately aritu dia yg tercangak dulu depan tv. kelakar tul. Itulah dia penangan TENTANG DHIA... layanzzzzz


syma beauty skincare murah